sobota, 22 czerwca 2013

Bananowe bułeczki

Upał jaki mamy za oknem, mnie jak najbardziej odpowiada :D Można się nareszcie wygrzać po tych tygodniach ulew i zimna. Na stoiskach z warzywami i owocami jest wiele pysznych owoców, które kupuje w niedużych ilości bo szybko dojrzewają i zaczynają się psuć. Kupiłam ostatnio banany i myślałam co tu z nimi zrobić, muffiny, babeczki, ciastka?... aż natafiłam na bułki z bananami! Pierwsze skojarzenie jakie przyszło mi na myśl to kajzerka z masłem i bananem, taka trochę "Małyszowa" :P Ale te bułki są inne bo rozgniecione banany wkładamy do drożdżowego ciasta. Bułki po upieczeniu pachną lekko wyczuwalną nutą bananową, więc będą pyszne na śniadanie posmarowane dżemem. Przepis znalazłam w książce "Drożdżowe bułeczki i rogaliki" Zbigniewa Prokopczuka.


Składniki (na 10 bułek):
  • 350 g mąki pszennej
  • 150 g mąki orkiszowej typ 1100
  • 25 g świeżych drożdży
  • 250 ml letniego mleka
  • 2 banany rozgniecione widelcem lub zmiksowane na papkę
  • 1 łyżka cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • mleko do posmarowania bułek
Wykonanie:
Oba rodzaje mąki wsypujemy do miski. Na środku robimy wgłębienie, wkruszamy do niego drożdże, posypujemy łyżką cukru. Wszystko to następnie polewamy niewielką ilością letniego mleka i rozcieramy palcami tworząc zaczyn. Miskę przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na około 15 minut. (Gdy taki upał na dworze wystarczy miskę położyć na stole w kuchni)

Po upływie 15 minut bierzemy się za wyrabianie ciasta, dodając powoli rozgniecione banany ( można je rozgnieść za pomocą widelca lub blendera), sól, oraz pozostałe letnie mleko. Wyrabiamy gładkie nie lepiące się do rąk ciasto. Miskę ponownie przykrywamy ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1 godzinę.

Wyrośnięte ciasto wyjmujemy z miski, wyrabiamy je jeszcze raz dzielimy na 10 równych części. Z każdej części formujemy kulkę, którą następnie układamy na blasze wyłożonej papierem lub matą do pieczenia. Bułki przykrywamy ponownie ściereczką i odstawiamy na 30 minut do podrośnięcia. Przed pieczeniem bułki smarujemy mlekiem.
Pieczemy przez około 20 minut w piekarniku nagrzanym do 190 st.C.

Smacznego :)


Brak komentarzy: