wtorek, 16 grudnia 2014

Apple Pie czyli amerykańska szarlotka

Na blogu zamieściłam już sporą ilość przepisów na szarlotki i ciasta z jabłkami. Tym razem wstawiam przepis na Apple Pie czyli amerykańską szarlotkę. Piekłam ją kilka lat temu i niedawno postanowiłam odświeżyć przepis. Oryginalny przepis pochodzi z książki „Backbuch” autorstwa Cynthi Barcomi. Autorka książki jest z pochodzenia Amerykanką, więc od początku wiedziałam, że szarlotka się uda. Ciasto jest bardzo maślane i smakuje wybornie. Przepis nieznacznie zmieniam i dostosowałam do swoich potrzeb.



Składniki: (forma o średnicy 26 cm lub podobna o niskim brzegu)
Ciasto kruche:
  • 420 g mąki pszennej
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • 2 łyżki cukru
  • 330 g zimnego masła
  • 140-160 ml zimnej wody
Nadzienie:
  • 4- 5 jabłek
  • 35 g mąki pszennej
  • ok. 70– 100 g cukru w zależności od kwaśności jabłek
  • szczypta cynamonu
Wykonanie:
Masło wkładamy na około 5-10 minut do zamrażalki. Na stolnicę przesiewamy mąkę, sól i cukier. Następnie wyjmujemy masło, kroimy kostkę i łączymy z suchymi składnikami. Dodajemy ok. 140 ml zimnej wody i szybko zagniatamy aż składniki się połączą. Gdy ciasto nie chce się połączyć można dodać 2 łyżki wody.  Ciasto owijamy folią spożywczą i wkładamy do lodówki na minimum 2 godz. 

Jabłka obieramy, wyciągamy gniazda nasienne i kroimy ćwiartki na mniejsze części. Jabłka mieszamy z mąką, cynamonem i cukrem. 

Ciasto dzielimy na 2 części. Jedną część rozwałkowujemy na posypanym mąką blacie na grubość ok. 2- 3 mm. Ciasto przekładamy do silikonowej formy lub metalowej formy wysmarowanej masłem lub margaryną i wykładamy jabłka.

Drugą część ciasta również rozwałkowujemy na 2- 3 mm. Ciasto kroimy za pomocą noża lub tak jak w moim przypadku radełka na paski o szerokości ok. 2 cm. Paski układamy na przemian, tworząc kratkę. Brzegi ciasta dobrze sklejamy. 

Ciasto wkładamy do piekarnika nagrzanego do temp. 210°C i pieczemy 15 min, następnie zmniejszamy temperaturę do 190°C, a ciasto przykrywamy z góry folią aluminiową i pieczemy 50 min. Po upieczeniu ciasto posypujemy cukrem pudrem.

Smacznego :)


Świąteczne słodkości!
Wasze pomysły na osłodę jesiennych wieczorów
Zagraniczne słodkości Bożonarodzeniowe

2 komentarze:

Izaa pisze...

pysznie wygląda

Unknown pisze...

a ja mam taka ochote na szarlotke... :D