poniedziałek, 28 października 2013

Szarlotka na kruchym cieście z pianką

Jabłek mam ostatnio pod dostatkiem wiec jak to stwierdził mój chłopak, piekę szarlotki jak szalona :P No cóż zrobić gdy ja bardzo lubię szarlotki :) Dziś przedstawiam przepis na szarlotkę na kruchym cieście z pianką budyniową. Pianka niestety miała wyjść trochę wyższa jednak wyłączyli mi prąd na około pół godziny, wtedy gdy piekarnik był nagrzany i kiedy miałam już wstawiać do niego ciasto ! Przeżywałam więc klęskę mojej szarlotki, no ale w końcu prąd włączyli i szarlotkę upiekłam :) Wyszła jak zawsze bardzo smaczna :) Polecam również Szarlotkę kukurydzianą bez cukru i bez jajek, a jeśli nie zostało wam za wiele jabłek polecam Kruche jabłkowe ciasto z lekką budyniową pianką.
Składniki:
Na ciasto:
  • 3 szklanki mąki
  • 4 żółtka
  • 200-250 g margaryny
  • szczypta soli
  • 2-3 łyżki drobnego cukru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 3 łyżki gęstej śmietany
Masa jabłkowa:
  • 2 kg jabłek
  • 1 kisiel cytrynowy
  • 1 łyżeczka cynamonu 
  • ½ szklanki cukru (lub mniej jeśli jabłka są bardzo słodkie)
  • łyżka soku z cytryny
  • cukier wanilinowy
Pianka:
  • 1 budyń waniliowy
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 4 białka
  • szczypta soli
Wykonanie:
 
Mąkę mieszamy z cukrem i proszkiem do pieczenia lub przesiewamy przez sitko na stolnicę. Następnie dodajemy margarynę. Wszystko razem siekamy przy użyciu noża. Następnie dodajemy żółtka i śmietanę i zagniatamy ciasto. Ciasto zawijamy w filię i wkładamy do lodówki na minimum 30 minut.

Ciasto wyjmujemy z lodówki. 1/2 ciasta wykładamy do blaszki (25x40 cm) wyłożonej papierem do pieczenia. Ciasto rozwałkowujemy równo małym wałeczkiem i nakłuwamy widelcem. Spód podpiekamy 10 minut w piekarniku nagrzanym do temperatury 180 stopni.

Jabłka obieramy, ścieramy na tarce o grubych oczkach. Z jabłek odciskamy sok który możemy wypić zanim szarlotka się upiecze :) Następnie dodajemy kisiel w proszku, cynamon i cukier. Wszystko razem mieszamy. 

Białka ubijamy na sztywno z szczyptą soli, dodajemy po łyżce cukru pudru ciągle ubijając, na końcu wsypujemy budyń waniliowy. Całość dodać do jabłek i delikatnie wymieszać lub położyć ubite białko na jabłka.

Na podpieczony spód równo kładziemy jabłka i kolejno pianę z białek. Na wierzch ścieramy drugą część ciasta.  Szarlotkę pieczemy na złoty kolor, w 180 st. C przez około 50-60 minut.
 
Smacznego :)
 
 
 
 


9 komentarzy:

Anonimowy pisze...

ja tak robię ale za3wsze ta góra wychodzi gumowata jaka przyczyna?

http://slodkieniebo.blogspot.com/ pisze...

Rozumiem że chodzi o pianę że jest gumowata, czy dobrze zrozumiałam ? Jeśli tak, to przyczyną może być niedokładnie ubita piana z białek lub za szybko dodawany cukier puder do przez co piana opada i robi się "leista". Białka przed ubijaniem powinny być w temperaturze pokojowej. Do piany dodajemy łyżka po łyżce cukier puder, pod koniec ubijania warto dodać budyń/kisiel w proszku, dzięki niemu pianka na cieście wyjdzie delikatna i o fajnym smaku lub kolorze. Jeśli nie o to Pani chodziło spróuje pomóc jeszcze raz :)

Anonimowy pisze...

Czesc, wlasnie pieke szarlotke z twojego przepisu, wyglada pieknie w piekarniku, juz nie moge sie doczekac kiedy bede mogla jej sprobowac. Dzieki za przepis!

Unknown pisze...

Cześć. Ciasto wyszło mi super, dziękuje za przepis :)

Anonimowy pisze...

Szarlotka wpisała się na stałe do naszego domowego menu ☺ Dobry przepis.

Unknown pisze...

No spraedzam ten przepis pierwsza szarlotka z jabuszek z sadu dziadka. Okaze sie czy przepis na5teczke; )

Maryla pisze...

Czy zamiast kisielu moze byc galaretka?
Tu gdzie mieszkam nie mam dostepu do kisielu.

Słodkie Niebo pisze...

Zamiast kisielu możesz użyć mąki/skrobi ziemniaczanej, skrobi kukurydzianej lub dodać zmielone siemię lniane lub kaszę manne. Jeśli nie masz dostępu również do tych składników, dopiero wtedy zastosuj galaretkę.

Anonimowy pisze...

Przepyszna szarlotka, wyszła wspaniała! Dziękuję za przepis.